Satavuotias TSL juhlapäivänään: luokkayhteiskunnan paluu murentaa sivistyksen perustaa

Sadassa vuodessa suomalainen yhteiskunta on noussut maailman sivistyneimpien maiden joukkoon. Nyt yhteiskunnan eri lohkoilla näkyvä luokkaerojen paluu murentaa tasa-arvoisuuteen ja yhdenvertaisuuteen - sanalla sanoen sivistykseen - perustuvaa kivijalkaamme, Työväen Sivistysliiton pääsihteeri Jouko Muuri toteaa liiton satavuotispäivän tapahtumissa Helsingissä.

Juha Hurmeen Nyljetyt ajatukset taipuvat kantaatiksi TSL:n 100-vuotiskonsertissa

Legendaarisen Koiton Laulun konsertti on 100-vuotista sivistystyötään juhlivan TSL:n juhlakonsertti. Kuoron ohjelmisto on ennakkoluulotonta ja monipuolista. Kuten sivistysliike myös uusi yhteiskunnallinen kuoromusiikki elää nykypäivää, katsoo tulevaisuuteen, muttei unohda juuriaan.

TSL ja laulu ottaa kantaa Valkeakoskella

Sata vuotta täyttävä Työväen Sivistysliitto TSL viettää juhlavuottaan Valkeakoskella Työväen Musiikkitapahtumassa perjantaina 26. heinäkuuta 2019. Musiikkitapahtuman perustivat TSL:n paikalliset aktiivit 1970-luvun alkupuolella.

Reino Helismaa -palkinto 2019 Paula Vesalalle

TSL:n juhlavuonna 2019 Reino Helismaa palkinto luovutetaan 7. kesäkuuta 2019 Paula Vesalalle. Paula Vesala tuli lauluntekijänä tunnetuksi PMMP-yhtyeen hittibiisien tekijänä. Varsin nopeasti uudelta lahjakkuudelta tilasivat kappaleita Suomen johtavat artistit. Vesala kehittyi näiden tilausten myötä monipuoliseksi ja monet näkökohdat huomioonottavaksi tarinankertojaksi.

#Sivistysliike hengenpimeyttä vastaan - Sivistystyön merkitys sisällissodan jälkeen ja nyky-Suomessa

Seminaari järjestetään 26.2.2019 klo 17–19 Paasitornissa Helsingissä. Tilaisuuden järjestävät Työväen Sivistysliitto, Työväen Arkisto, Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura ja TSL:n Helsingin opintojärjestö. Professori Maria Lähteenmäki alustaa sivistysliikkeen suurmiehen Väinö Voionmaan ajattelusta. Professori Kari Enqvist, tutkija Elina Hakoniemi, sivistysvaliokunnan jäsen ja kansanedustaja Pilvi Torsti keskustelevat tämän päivän sivistyksestä. Moderaattorina on toimittaja Ville Blåfield. Tilaisuuden avaa järjestäjien puolesta Työväen Arkiston johtaja Petri Tanskanen.