Äänimerkki-podcast: Jos suurmiehet hurahtaisivatkin neulomiseen?

Jaakko
Tervetuloa kuuntelemaan Äänimerkki-podcastia! Mun nimi on Jaakko Suni ja toimin Työväen Sivistysliitossa kulttuurituottajana. Tänään Äänimerkissä meillä on aiheena rauhanlaulut ja teemaan liittyen meillä on vieraana muusikko-näyttelijä Minja Koski. Minja tunnetaan laulaja-lauluntekijänä ja näyttelijänä, tunnetaan myös artistinimellä M. Minja on julkaissut neljä albumia, joita on huomioitu Emma- ja Teostopalkintoehdokkuuksiin. Minja on yksi Kaj Chydeniuksen luottolaulajista ja hän on säveltänyt musiikkia myös teatteriin. Minja lähestyi meitä TSL:ää ajatuksella rauhanlaulusta nimeltä Neuloosi. Neuloosi teki meihin suuren vaikutuksen ja lähdimme sitten yhdessä edistämään sen tuotantoa alkuvuodesta 2023. Nyt Neuloosi on valmis ja julkaisu ajankohtainen Työväen Musiikkitapahtumassa Valkeakoskella. Tervetuloa Minja ja onnittelut julkaisusta!

Minja
Kiitos paljon!

Jaakko
Miten sun kesä on mennyt?

Minja
No mitäs, tulin justiinsa Pori Jazzeilta. Siellä oli valtavan ihanaa, se on ihastuttava festivaali. Siellä oli hyvä keikka ja eipä tässä, vähän uutta levyä oon tehnyt ja sit vähän lomaillut.

Jaakko
Kuulostaa hyvältä. Mietin, että kertoisitko alkuun vähän itsestäsi meidän kuulijoille ja artistina ja musiikintekijänä ja sun taustoista?

Minja
No mä oon kotoisin Kuhmosta, mutta asunut Lahdessa jo parikymmentä vuotta. Aika vähän tulee käytyä Kuhmossa, mutta nyt oon menossa justiinsa käymään siellä kotikonnuilla, joka on aivan ihanaa, ja tehnyt musiikkia ja myös teatteria. Tällainen taiteen moniottelija ollut, tässä parinkymmenen vuoden ajan oikeastaan tehnyt tätä. Mitäs muuta? Mä oon freelancer ja näyttelijänä työskentelen siis eri paikoissa, mutta sitten mulla on kotiteatteri, joka on teatteri Vanha Juko, että siellä oon ollut mukana jo pidemmän aikaa.

Jaakko
Jakson alkuun kuultiin pieni pätkä tästä nimenomaisesta Neuloosi-biisistä, mikä on oikeastaan se syy, miksi me ollaan tässä nyt sun kanssa juttelemassakin. Siihen liittyen olisin kysynyt miten ja miksi Neuloosi-biisi syntyi? Siinä on hieman erilainen lähestymistapa kuin rauhanlauluissa yleensä, mutta miten Neuloosista tuli Neuloosi?

Minja
No me elettiin sitä aikaa, kun Venäjä ei ollut vielä hyökännyt Ukrainaan. Se oli kaksi päivää ennen sitä. Ilmassa leijui semmoinen epätietoisuus ja pelon ilmapiiri. Mä olin käymässä mun naapurin ja ystäväni luona, ja mun ystävä Hanna rakastaa neulomista yli kaiken ja sitten hän esitteli mulle siellä taas upeita hienoja tuotoksiaan. Sitten kun mä sieltä menin kotiin, aloin kirjoittaa Neuloosi-runoa. Eli kehitin tämmöisen absurdin ajatuksen siitä, että mitä jos Putin ja kaikki muut sotaisat suurmiehet alkaisikin harrastaa neulomista, että ne hurahtais ihan täysin siihen, niin sitten ei olisi aikaa sotia. Niin mielettömän pöljä ajatus, mutta jollain tavalla mä lohdutin sillä myös itteeni kaikelta siltä epätietoisuudelta ja fiiliksiltä mitä sillä hetkellä oli. Niin se oli semmonen tietynlainen ajatusleikki, jota lähdin harrastamaan siinä, ja syntyi teksti nimeltä Neuloosi ja mä esitin sitten sen tuolla - Lahdessa järjestettiin Ukrainan tukikonsertti myöhemmin, esitin siellä sen runon - ja sitten mä sävelsin sen Teatteri Vanha Jukon Työväenlauluja Suomesta Perkele -konserttiin vappuna, niin sovitin sen kuorolle. Neliääninen sovitus ja Viljami Viippola soitti pianoa siinä sitten. Sillä tavoin syntyi se kappale, ja mä olin samoihin aikoihin kuunnellut M.A. Nummisen kirjaa äänikirjana. Inspiroiduin valtavasti siitä tavasta, miten he on silloin työskennelleet, että tulee idea ja se toteutetaan ja äänitetään vaikka sitten siivouskomerossa, mutta se äänitetään. Salaa siivouskomerossa. Niin mä mietin, että olisipa ihana julkaista tää laulu, koska se on aikansa laulu kuitenkin ja mä mietin, että mikä taho vois olla semmonen kuka tästä innostuisi. Ja sit me oltiin tavattu tuolla Valkeakoskella ja silloin sä olit antanut mulle Laulu Ottaa Kantaa -nimisen levyn, joka sisälsi uusia työväenlauluja. Siitä sitten sain ajatuksen, että no TSL on se taho mitä kannattaa lähestyä ja sitten otin suhun yhteyttä ja siitä sitten asiat lähti rullaamaan. Mietin, että mikä olisi hyvä kokoonpano tälle, että se ei voi olla ihan koko porukka, mille mä olin tehnyt sen alunperin, koska siinä oli paljon porukkaa. Sit mulle tuli idea, että Lumos-jousikvartetti ja sitten Mikael Saari, että pyydän heitä mukaan. Ollaan aikaisemmin työskennelty yhdessä ja tehty yks levykin yhdessä niin sitten pyysin heitä mukaan ja he innostuivat, ja Niklas Hagmark, sellisti, teki tosi hienon jousisovituksen tähän kappaleeseen. Aika pitkä selitys.

Jaakko
No se oli hyvin kattava vastaus. Miten sä koet, että poikkesiko Neuloosi muuten siitä, miten sä yleensä teet musiikkia?

Minja
No ei oikeastaan. Mulla ei oo semmosta tiettyä sapluunaa millä tavalla mä teen, että välillä sävellän silleen että sävelet ja sanat tulee yhtä aikaa ja välillä ensin tulee teksti ja sitten vasta sävel, tai toisinpäin. Ja sit joskus sävellän myös valmiiseen tekstiin, että mulla ei oo mitään sellaista tietynlaista sapluunaa, millä tekisin.

Jaakko
Aivan. Sävellät valmiiseen tekstiin. Sanoitatko valmiiseen säveleen siis myös?

Minja
No, olen tehnyt sitäkin joskus. Harvemmin, mutta olen tehnyt sitäkin, kyllä.

Jaakko
Joo. Sinut tunnetaan, kuten alussa mainitsin, niin myös näyttelijänä ja artistinimellä M, että miten sinä koet millaisia venttiilejä nämä taiteenlajit ovat ilmaisun kannalta ja miten ne eroavat sun maailmassa toisistaan?

Minja
No tota, ne molemmat tukee hirveän hyvin toisia ja molemmista valuu väkisinkin toiseen taiteenlajiin, että teatteri on lähtökohtaisesti semmonen, että tehdään alusta lähtien yhdessä duunia näyttelijän lähtökohdasta. Toki jos mä olen välillä kirjoittanut, niin sitten se on tietysti yksinäistä ja sitten vasta aletaan tekemään yhdessä. Mutta pääosin se on sitä, että aletaan tekemään yhdessä hommia heti kun taas säveltäminen on sit enemmän semmoista yksinäistä puurtamista ja se vaatii semmoista omaan maailmaan menemistä enemmän. Mutta sitten taas kun mulla on tosi ihana bändi ja tuottaja, joiden kanssa sitten kun biisit alkaa olla siinä pisteessä, että niitä kehtaa kuunteluttaa muilla, niin sitten jossain vaiheessa he tulevat sitten kanssa siihen prosessiin mukaan. Että se on myös vahvasti yhteistyötä, että se yhdessä tekemisen voima on se mikä molempia yhdistää tosi vahvasti ja siitä mä pidän tosi paljon, siitä yhdessä tekemisestä ja yhteisöllisyydestä, jota molemmat taiteenlajit antaa.

Jaakko
Miten sä muuten koet, että minkälainen funktio musiikilla rauhanaatteen edistäjänä on nyt tai historian saatossa?

Minja
No historiahan on osoittanut, että sillä on aika isokin merkitys, että sillä on tuotu esille epäkohtia ja sillä musiikin avulla on tuotu ihmisiä yhteen. Se on merkittävä voima plus, että se uppoaa kuulijaan jotenkin tosi syvästi, syvemmin kuin esimerkiksi pelkkä puhe. Kyllä mä näen, että sillä on valtava voima.

Jaakko
Onko sinulla joku tietty sodanvastainen- tai rauhanlaulu erityisen tärkeä tai tehnyt suuren vaikutuksen. Ja jos on, niin miksi?

Minja
Siis niitä on tosi paljon. Mä oon kyllä paljon niitä laulanut ja paljon kuunnellut. Minulla on kotona kaksi rauhanlaulukirjaakin. Ehkä ensimmäinen, mikä tulee mieleen, niin kuin varhainen muistikuva rauhanlaulusta on tuo Kuudenikäinen. Katri Helena on sen levyttänyt. Mä olin hirveä Tenavatähti-fani pienenä, ja Tenavatähdessä yksi tyttö lauloi sen, ja se teki tosi suuren vaikutuksen. Myöhemmin Timo Turunen, Tenavatähti myös ja Katri Helena lauloi sen jossain ohjelmassa ja se sykähdytti kovasti. Ja se oli semmonen laulu, että se alkoi itkettää pientä ihmistä. Se oli tosi liikuttava, se nyt tuli ensimmäisenä mieleen. Mutta sitten on hurjan paljon hienoja rauhanlauluja, legendaarisia. No, Imagine esimerkiksi upea, sitten Kaj Chydeniuksen tuotannossa on paljon sellaisia itselle tärkeitä rauhanlauluja. Ehkä uusimmista Viitasen Piia on tehnyt myös tosi hienoja viimeaikoina ja... Niitä on paljon.

Jaakko
Sä teet myös, tosiaan, kuten mainittua, niin musiikkia artistinimellä M. Onko M-artistiuden takana rauhanlauluaatetta piilossa tai näkyvillä, ja voisiko semmonen olla ihan teema-albumina esimerkiksi joskus M:n tuotannossa, vai onko nämä sinusta eri kanavia?

Minja
No, en mä ajattele, että ne on välttämättä eri kanavia, koska kyllähän se ihmisen sisin tulee sieltä kyllä ulos, oli se M tai oli se sitten mun omalla nimellä tekemää. Jos ajattelen rauhanaatetta, niin ehkä se ei ole niin suoranaista sillon ku mä teen musaa M-nimellä, mutta mulla on tapana esimerkiksi välillä tehdä semmoista, että meenkin jonkun toisen olion saappaisiin ja kattelen sieltä näkökulmasta asioita, esimerkiksi hämähäkin, niin ehkä siinä on jotakin semmoista minkä voisin liittää ehkä tähän rauhan ajatukseen, että ihminen ei ole välttämättä aina se, joka seisoo jalustalla, vaan että yrittää nähdä erilaisista näkökulmista maailmaa. Niin ehkä se on myös semmoinen rauhan aatteen ydin, että pystyisi ymmärtää muitakin kuin itseensä. Katselen maailman eri näkökulmista ja sillä tavalla suhteuttaa sitten asioita ja itteensä siihen muuhun maailmaan. On ihana, kun on eri kanavia missä saa työskennellä erilaisten ihmisten ja erilaisten taiteilijoitten kanssa. Se on tosi tärkeää kyllä itselle.

Jaakko
No vielä, että koetko sinä näyttelijäntyössä sitten jotakin vastaavaa, tai onko jotenkin miten se näkyy roolihahmoissa, ehkä tässä nyt kun on teemana rauhanlaulut, niin jotenkin se rauhanaate?

Minja
Kaikki lähtee oikeastaan siitä, että minkälaisissa jutuissa on mukana. Se on tosi tärkeää, koen taiteilijana, että mulla on valtava vastuu siitä, että mitä se teos välittää, minkälaisia asioita ja minkälaisia väitteitä sillä on. Viimeisin teos missä olen saanut olla mukana oli Linnan Tuntematon Sotilas. Se sovitettiin neljälle näyttelijälle, Juho Mantere ohjasi sen, ja se oli Teatteri Vanha Jukon ja Turun kaupunginteatterin yhteistyö, mutta ollaan sitten vierailtu myös sen kanssa. Se on aika konkreettinen ja hyvä esimerkki siitä, kuinka rauhanaatetta voi edistää teatterin keinoin myös. Se teos on valtavan pasifistinen, ja koen, että me sillä meidän sovituksella kyllä tuotiin sitä vahvasti esille. Ja itse asiassa sävelsin siihenkin yhden rauhanlaulun loppuun, se oli A cappella -versio, Veljeni Nukkuu -niminen. Täytyisi sekin jossain vaiheessa purkittaa. Se herätti kanssa paljon kiinnostusta yleisössä se laulu.

Jaakko
Mielenkiinnolla odotan sellaisen kuulemista jossain vaiheessa.

Minja
Tai soittaa sulle. Tai laulaa!

Jaakko
Ehkä mieluummin niin.

Jaakko
Nyt meillä on Neuloosi ulkona ja se on erittäin onnistunut teos ja olen todella ylpeä ja iloinen, että lähestyit meitä sillä ja se on saatu nyt päätökseen. Miltä sinun tuleva vuosi musiikin ja näyttelemisen saralla vaikuttaa?

Minja
No nyt me ollaan tekemässä tamperelaisen Teatteri Telakan kanssa Teatteri Vanhan Jukon kanssa yhteistyötä. Me tehdään Kajastus-niminen teos, jonka ohjaa ja koreografisoi Ari Numminen ja siinä meillä on pohjana Eeva-Liisa Mannerin runot. Siinä tulee olemaan paljon musaa mitä myös oon tehnyt siihen Tuomas Luukkosen kanssa. Siitä tulee semmoinen tanssi-/runo-/musajuttu ja sitä on ollut tosi ihana tehdä. Me jatketaan harjoituksia nyt sitten, 3 viikon päästäkö se tapahtuu? Ja sitten mä teen seuraavaa M-levyä. No sitten on tulossa Jukon itsenäisyyspäiväkonserttia ja joulukonserttia, mitä minä leadaan ja tämmöisiä kaikkia. Sitten me tehdään just samalla porukalla millä ollaan tehty tämä Neuloosi; Lumos-kvartetti ja Mikael Saari ja meikäläinen teemme Gösta Sundqvistin lauluista levy. Ja nyt meillä on semmoinen konserttikiertue tässä käynnissä, että niitäkin keikkoja tässä nyt sitten tulee tehtyä.

Jaakko
Hienoa kuulla! Odotan näitä kaikkia mielenkiinnolla. Kiitos paljon keskustelusta ja että pääsit vieraaksi!

Minja
Kiitos.

Jaakko
Kiitos että lähestyit idealla Neuloosista ja ei muuta kuin erittäin hyvää kesän jatkoa!

Minja
Kiitos paljon, samoin sulle!