Musisointia yhteiskunnallisista aiheista

Tuomas Kaveniuksen yhden miehen yhtye katsoo maailmaa työväenluokkaisesta näkökulmasta. Laulu ottaa kantaa -verkoston studiotyöpajasta hän haki uutta potkua laulujen tekemiseen.

Ensimmäisen kitaransa torniolainen Tuomas Kavenius sai 12-vuotiaana. Sen jälkeen musiikki on tavalla tai toisella kulkenut miehen mukana.

Eri bändikokoonpanojen kanssa Kavenius on keikkaillut meri-Lapin alueella ravintoloissa ja nuorisotoimen järjestämissä tapahtumissa. Yhden miehen yhtyeenä hän aloitti juuri ennen koronaa, mutta keikkailu tyssäsi pandemiaan.

Kavenius kertoo musiikkinsa olevan sähköisin maustein akustisilla soittimilla soitettua laulaja-lauluntekijämusiikkia, jota voisi kuvailla esimerkiksi regressiiviseksi popiksi.

– Kotitarpeisiin soitan kitaraa, bassoa ja vähän rumpuja. Huuliharppua olen soittanut vähän aikaa ja muun muassa kalimba-soitinta. En kuitenkaan kehtaa sanoa, että oikeasti osaisin näitä soittaa, mutta aina löytyy jotain, mitä käyttää kappaleissa.

DUUNARI JA LAULUNTEKIJÄ

Päivätyössään höyläämöllä Tuomas Kavenius työstää paneelia, kevythirsiä ja ulkovuoraukseen käytettävää puutavaraa.

– Vaikka työ on keventynyt siitä, mitä se on joskus ollut, kyllä siinä koko ajan saa liikkua ja olla jalkojen päällä.  Pidemmän päivän jälkeen tietää kyllä tehneensä töitä.

Lauluntekijänä Kaveniuksen missiona on tuoda näkyväksi yhä olemassa olevaa luokkayhteiskuntaa.

– Minulla on tällainen Työmies & Vesimiehen Aika -niminen projekti. Nimessä oleva työmies tulee tietynlaisesta heräämisestä siihen, että mihin yhteiskuntaluokkaan itse kuulun ja vesimiehen aika puolestaan tarkoittaa siirtymää kohti uutta aikakautta, eräänlaista taitekohtaa, 32-vuotias muusikko kertoo sooloprojektinsa taustoista.

Kavenius ei koe, että musiikki olisi vastapaino työlle, vaan se osa omaa persoonaa ja ylipäätään olemista. Toistaiseksi hän ei ole julkaissut tekemiään kappaleita, mutta oma levy on kuitenkin unelmissa.

– Biisit on jo olemassa, mutta sovitus on vielä vaiheessa. Ja onhan se hauras toive, että laulujen tekemisellä voisi joskus elääkin, mutta olen nöyrä, ja realiteetit ovat tällä hetkellä sitä vastaan. Musiikki joka tapauksessa pysyy osana elämää riippumatta siitä, saanko sen kautta elantoa tai julkaisenko mitään.

INTENSIIVINEN STUDIOTYÖPAJA MUKAVA KOKEMUS

Tuomas Kavenius ei koe, että lauluntekijänä hänellä olisi varsinaista sanomaa vaan kappaleiden tekeminen on hänelle tapa jäsentää maailmaa ja sitä, miten hän sen näkee ja kokee.

– Parhaassa tapauksessa kappale syntyy itsestään. Aiheet sivuavat historiaa, politiikkaa ja kaikkea ihmiselämään kuuluvaa.

Sen enempää mies ei kuitenkaan halua avata kappaleitaan vaan toivoo, että ne puhuisivat itse puolestaan.

Kavenius osallistui alkukesästä Laulu ottaa kantaa -verkoston järjestämään studiotyöpajaan. Pajassa osallistujat hioivat oman kantaaottavan laulunsa sanoituksen ja sävelmän äänityskuntoon. Äänitetyt laulut julkaistaan suoratoistojulkaisuna, kasettina ja cd-levynä 30.7.2022 Valkeakoskella Työväen Musiikkitapahtumassa.

Työpajaa Kavenius kuvaa intensiiviseksi ja antoisaksi.

–  Itse toivoin, että saisin pajasta uutta eloa laulujen tekemiseen ja vähän potkua perseeseen. Oma kappaleeni on nimeltään Suomi takaisin. Se on yksi skenaario tulevaisuuden Suomesta.

Työpajalaiset myös esittävät omat kappaleensa Työväen Musiikkitapahtumassa.

– Tietenkin se jännittää, mutta eiköhän se siitä lutviudu, kun ei tarvitse vetää kuin yksi biisi.

Natasha Petrell
Kuvat: Riina Näsi ja Jussi Rekiaro

Lue lisää studiotyöpajasta täältä

Laulu ottaa kantaa -studiotyöpajassa äänitettävät laulut julkaistaan  Työväen Musiikkijuhlassa, jossa työpajaan osallistuneet myös esittävät kappaleensa.

Artikkeli Musisointia yhteiskunnallisista aiheista julkaistiin ensimmäisen kerran Aikamerkki.org.